خبر مهم برای متقاضیان وام | کدام بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری شارژ شدند؟ + جدول-راهبرد معاصر

خبر مهم برای متقاضیان وام | کدام بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری شارژ شدند؟ + جدول

۳۵۵ هزار نفر بر اساس اعلام بانک مرکزی در صف وام ازدواج قرار دارند و بانک‌ها هم منابع برای سرعت دادن به تسهیلات ازدواج نداشتند تا اینکه ناگهان اعلام شد که مسیر وام ازدواج کوتاه‌تر می‌شود. چه اتفاقی رخ داده و موانع وام ازدواج چگونه برداشته شده‌است؟
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 18
کد خبر: ۲۵۷۷۱۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ یک هفته پس از اعلام رسمی محمدرضا فرزین مبنی بر ناکافی بودن منابع برای پرداخت وام ازدواج، بانک مرکزی دیروز در یک اطلاعیه اعلام کرد: ثبت‌نام از متقاضیان وام ازدواج و فرزند در سامانه مربوطه بزودی شبانه روزی می‌شود چرا که ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع به ۷ بانک عامل برای تسریع در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری تزریق شده است.

محمد شیریجیان، معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی از اصلاح فرآیند ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند خبر داد و گفت: با تدابیر اتخاذ شده، مشخصات متقاضی ذخیره می‌شود و پس از کلیه استعلام‌های لازم از سامانه‌های مربوطه از جمله شاهکار، ثبت احوال و درصورت نبودن بانک عامل دارای اعتبار در زمان ثبت نام، در سامانه یک بانک به صورت ذخیره انتخاب می‌شود و متقاضی در فهرست ذخیره بانک عامل در این بانک قرار می‌گیرد.

او افزود: به این ترتیب تقاضای متقاضی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دست اقدام و بررسی قرار گرفته و به محض نهایی شدن، مراتب از سوی این بانک به متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود.

چه خبر از وام فرزندآوری؟
شیریجیان درباره سرنوشت مانع‌برداری از وام فرزندآوری، اظهار کرد: بانک مرکزی در راستای حمایت از متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و تسهیل‌گری در فرآیند ثبت نام و پرداخت تسهیلات، از مردادماه امسال بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت را نیز در زمره بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری قرار داد و سهمیه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری برای این بانک‌ها تعیین شد.

کدام بانک‌ها شارژ شدند؟
بانک‌ها می‌گفتند که منابعی برای پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری ندارند، بانک مرکزی هم به جای رایزنی با مجلس برای چاره‌اندیشی برای رفع این ناترازی، تصمیم گرفت که ۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده قانونی بانک‌ها را آزاد کند تا پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری شتاب بگیرد و صف دریافت وام کوتاه شود.

بانک مرکزی می‌گوید: منابع آزادشده باید حداکثر طی مدت ۳ ماه توسط ۷ بانک عامل منتخب صادرات ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت برای اعطای حداقل ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری بکار گرفته شود.

قانون چه می‌گوید؟
قانون بودجه ۱۴۰۳ تاکید دارد: بانک مرکزی مکلف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی نسبت به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری، به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ بوده است مبلغ ۳ میلیاردریال و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اقدام کند. البته این سقف‌ها برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران دو برابر تعیین شده است.

آیا صف جمع می‌شود؟
رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: تکالیف و انتظاری که از نظام بانکی می‌رود، فراتر از منابع بانک‌هاست، اما به هر حال تکلیف قانونی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند را به شبکه بانکی ابلاغ کرده‌ایم، اما این عدد پاسخگوی نیاز‌های متقاضیان نیست و باید فکر جدیدی در این باره بشود.

عبدالناصر همتی گفته که با توجه به تعداد بالای متقاضیان در صف و متقاضیان آتی پرداخت این تسهیلات نیازمند ۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است که از توان شبکه بانکی خارج است. / همشهری

خبر مهم برای متقاضیان وام | کدام بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری شارژ شدند؟ + جدول

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار